1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Naujienos

Spalio 16 - Pasaulinė maisto diena

Turbūt visi gimnazijos bendruomenės nariai pajuto, kad nuo šių metų rugsėjo pasikeitė gimnazijos valgyklos meniu. Mokyklos sveikatos priežiūros specialistė Gražina Povilaitienė parengė medžiagą, kuri galbūt paaiškins šių pokyčių priežastis.

Pagrindiniai sveikos mitybos principai:

Saikingumas. Net ir būtina maisto medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, yra kenksminga sveikatai.

Įvairumas. Reikia valgyti kuo įvairesnį maistą, nes su maistu organizmas gauna apie 40 įvairiausių maistinių medžiagų.

subalansavimas. Mitybos subalansavimas – tai tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis.

Sveika mityba yra tokia, kada organizmas gauna visas jam reikalingas medžiagas ir energiją idealiam svoriui palaikyti. Maistas yra labai svarbus ligų profilaktikai ir sveikatos stiprinimui.

Norint, kad mityba būtų ne tik sveika, bet ir sveikatinanti, būtina:

Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį nei gyvulinės kilmės maistą

Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų ar bulvių.

Kelis kartus per dieną valgyti įvairių daržovių, dažniau šviežių vietinių daržovių ir vaisių (500g)

Išlaikyti normalų kūno svorį (normalus kūmo masės indeksas 18,5-25)

Mažinti riebalų vartojimą, gyvulinius riebalus keisti augaliniais aliejais.

Riebią mėsą pakeisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.

Vartoti liesą pieną, liesus ir nesūrius pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrų)

Rinktis maisto produktus. Turinčius mažai cukraus. Rečiau vartoti Rafinuotą cukrų, saldžius gėrimus, saldumynus. Pasaulio Sveikatos Organizacija (Jungtinių Tautų padalinys) siūlo suvartoti ne daugiau 50 g. cukraus per dieną.

Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, neturi būti didesnis kaip 5 g.( vienas arbatinis šaukštelis).

Vartoti juoduotą druską.

Nevartoti alkoholio.

Valgyti reguliariai.

Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens.

Kasdien aktyviai judėti.

Nuo šių metų rugsėjo 1 d. įsigalioja naujos rekomendacijos dėl vaikų maitinimo organizavimo. Viena iš jų –vaikams rekomenduojama neštis sveikus užkandžius į mokyklas ar darželius (įskaitant šventes ir gimtadienius) ir vengti maisto produktų, kuriais neleidžiama prekiauti mokyklos valgykloje, bufete ar maisto pardavimo automatuose.

Tai produktai, turintys daug cukraus, sočiųjų riebalų, transriebalų, druskos, kancerogenų, kofeino, kai kurių maisto priedų, toksiškų ar kitokių vaikų sveikatai nepalankių medžiagų bei menkaverčių sudedamųjų dalių.

Tyrimai, atlikti Lietuvoje rodo, kad pvz., cukraus vaikai suvartoja net 4 kartus daugiau nei rekomenduoja PSO normos. Akivaizdu, kad tokia mityba yra viena iš svarbiausių spartaus cukrinio diabeto, nutukimo ir kitų ligų plitimo šalyje priežasčių. Saugant sveikatą svarbu mažinti kai kurių nepageidaujamų medžiagų kiekius maisto produktuose. Tą daro visos ES šalys, taip elgtis rekomenduoja PSO ir Europos institucijos, atsakingos už sveikatą.

Nepageidaujamų produktų mokykloje sąrašas:

bulvių, kukurūzų ar kitokie traškučiai, kiti riebaluose virti, skrudinti ar spraginti gaminiai;

saldainiai; šokoladas ir šokolado gaminiai;

valgomieji ledai;

pieno produktai ir konditerijos gaminiai su glajumi, glaistu, šokoladu ar kremu;

kramtomoji guma;

gazuoti gėrimai; energiniai gėrimai; nealkoholinis alus, sidras ir vynas;

gėrimai ir maisto produktai, pagaminti iš (arba kurių sudėtyje yra) kavamedžio pupelių kavos ar jų

ekstrakto; cikorijos, gilių ar grūdų gėrimai (kavos pakaitalai);

kisieliai;

sultinių, padažų koncentratai;

padažai su spirgučiais;

šaltai, karštai, mažai rūkyti mėsos gaminiai ir mėsos gaminiai, kurių gamyboje buvo naudojamos rūkymo kvapiosios medžiagos; rūkyta žuvis;

konservuoti mėsos ir žuvies gaminiai; strimelė (silkė), pagauta Baltijos jūroje;

nepramoninės gamybos konservuoti gaminiai;

mechaniškai atskirta mėsa, žuvis ir maisto produktai, į kurių sudėtį įeina mechaniškai atskirta mėsa ar žuvis; subproduktai ir jų gaminiai (išskyrus liežuvius ir kepenis);

džiūvėsėliuose volioti ar džiūvėsėliais pabarstyti kepti mėsos, paukštienos ir žuvies gaminiai;

maisto papildai;

maisto produktai, pagaminti iš genetiškai modifikuotų organizmų (toliau – GMO), arba maisto produktai, į kurių sudėtį įeina GMO;

maisto produktai, į kurių sudėtį įeina iš dalies hidrinti augaliniai riebalai;

maisto produktai ir patiekalai, neatitinkantys Tvarkos aprašo 3‒5 prieduose nustatytų reikalavimų.

Rekomenduojamų produktų sąrašas neštis į mokyklą:

daržovės, šakniavaisiai, vaisiai, uogos ir jų nesaldinti gaminiai;

ankštinių, sėklų, kruopų, riešutų nesaldinti ir nesūdyti gaminiai, pusryčių dribsniai;

pienas ir nesaldinti, neriebūs jo gaminiai (varškė, kefyras, pasukos, jogurtai ir pan.);

kiaušiniai, nerūkyta, liesa, balta mėsa, žuvis ir jų nesūrūs gaminiai;

nesaldūs pyragai su vaisiais, uogomis, žele ar mėsa;

rupių, visagrūdžių miltų duona, kiti gaminiai ir kepiniai;

geriamasis vanduo, nesaldintos žolelių arbatos, nesaldžios sultys;

visi produktai, kurie paženklinti „Rakto skylutės“ simboliu;

Naujas Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašas –

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.3B14F18E2B3C/qVPNtWtjlw

Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijos laikraštis "Atžalynas"